"Levens redden door bewustwording”

image

"Levens redden door bewustwording”

Marije is 33 en woont op dit moment in Oostenrijk. Ze heeft een grote passie voor muziek, fotografie en kunst. Twee jaar geleden was zij haar tas aan het inpakken. Vakantie. Op naar de zon in Portugal. Vakantie voorpret? Vergeet het maar. “De dag voor mijn vertrek kreeg ik een diagnose die mijn leven veranderde. Er zat een plekje op mijn linker scheenbeen en dit bleek vergevorderde melanoomkanker te zijn.” Een melanoom is een kwaadaardige moedervlek. “Mijn leven en carrière als internationale PR Manager stonden compleet op z’n kop.”

Moedervlekje

“Ik wist altijd al dat ik voorzichtig moest zijn met mijn huid in de zon, vanwege mijn lichte huidtype.” Ze dacht: “Dat moedervlekje op mijn scheenbeen, zat er al een poos dat hoeft toch niets te betekenen?” Een bevriende fysiotherapeut adviseerde haar om eens naar een dermatoloog te gaan, “Iets dat ik zonder dit advies niet zou hebben gedaan.”

Onwetendheid

Er volgde een tijd van diverse behandelingen. “Ik merkte vooral dat er bij mijzelf en bij mijn omgeving veel onwetendheid was rondom het onderwerp huidkanker. Er is toch nog vaak een gevoel van "oh, het is maar huidkanker, dan snij je het plekje weg en is het probleem toch opgelost?" Dat bracht Marije op het idee om meer voorlichting hierover te geven.

'Spot the dot'

Dit was het begin van de huidkanker voorlichtingscampagne ‘Spot the Dot’, een stichting van Marije. Ze creëert hiermee bewustzijn in binnen en buitenland over melanoom en andere vormen van huidkanker. Haar connecties als Internationale PR manager komen dus goed van pas. “Mijn doel is om zoveel mogelijk mensen wereldwijd te bereiken. Ervoor zorgen dat meer mensen in een vroeg stadium huidkanker ontdekken en zo meer kans op overleving hebben. We kunnen op deze manier echt levens redden.”

Campagne voeren met ‘urban’ aanpak

“Ik wil op een leuke, positieve, frisse, hippe en ‘urban’ manier bewustzijn creëren. Ik werk samen met atleten, zoals Amerikaanse crossmotor stuntcoureur Travis Pastrana” aldus Marije. En ook met muzikanten, fotografen, illustratoren en mode ontwerpers helpen mee in haar werk. Ze woont in Oostenrijk, maar heeft een grote focus op Nederland. De ‘urban’ aanpak van haar campagne over voorlichting van huidkanker spreekt veel mensen aan, vooral veel jongeren. Dat Marije hier heel trots op is spreekt voor zich.

'Spot the Dot' en Huidfonds

Marije raakte geïnspireerd door het Huidfonds. Marije: “Ik waardeer de steun van het Huidfonds want wij streven een aantal van dezelfde doelen na zoals bewustwording over huidkanker creëren en voorlichting hierover geven. Ik hoop dat we elkaars initiatieven nog meer kunnen versterken in de toekomst.”

Kick-off event ‘Rebel Against Skincancer: Winterfestival’

Marije nodigt je van harte uit om bij het kick-off event ‘Rebel Against Skincancer: Op zaterdag 11 februari vindt het ‘Rebel Against Skincancer: Winterfestival plaats. Lees meer over het event op Facebook 

Campagne video trailer:

Volg Marije Kruis en 'Spot the Dot'

www.marijekruis.nl

>> Lees meer over huidkanker

Praat mee :